Salud Mental

Relationship between stressful life events and emotional intelligence in Mexican adolescents: Male vs. female comparative study

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Esther Calvete
Nicolás Sánchez-Álvarez
Rosalinda Guadarrama-Guadarrama

Abstract

Introduction. Adolescents can present high levels of stress when faced with various biopsychosocial changes, affecting their daily activities and influencing the initiation and development of risk behaviours and/or a mental disorder. Therefore, it is important to identify protective factors against stress, such as emotional intelligence, for adolescents.

Objective. Determine the effect of stressful life events (SLE) and perceived emotional intelligence (PEI) on the stress level in adolescent high school students and identify differences by sex.

Method. Cross-sectional study, 1 417 adolescents (57% women and 43% men), with an average age of 15.90 (SD = .91), who were evaluated in levels of PEI, SLE, and stress perceived.

Results. The results show high rates of stressful events experienced. Attention to emotions increases the perception of stress in both sexes, while clarity and emotional repair have a stress-reducing effect on women.

Discussion and conclusions. The results suggest that the PEI is determinant in the emotional self-control and the adaptive capacity of the adolescent to face stressful situations.
Keywords:
Stressful life events, perceived emotional intelligence, adolescents

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abela, J. R. Z., & Hankin, B. L. (2009). Cognitive vulnerability to depression in adolescent: A developmental psychopathology perspective. In: S. Hoeksema (Ed.), Handbook of Depression in Adolescents, (pp. 335-376). New York: Routledge. ISBN: 9780805862355

Argyriou, E., Bakoyannis, G., & Tantaros, S. (2016). Parenting styles and trait emotional intelligence in adolescence. Scandinavian Journal of Psychology, 57(1), 42-49. doi: 10.1111/sjop.12266

Belova, A., Sabirova, E., & Malykh, S. (2014). The linkage between stressful life events, emotional intelligence, cognitive errors and depressiveness in adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 146, 105-111. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.08.095

Calvete, E., & Estévez, A. (2009). Consumo de drogas en adolescentes: El papel del estrés, la impulsividad y los esquemas relacionados con la falta de límites. Adicciones, 21(1), 49-56. doi: 10.20882/adicciones.251

Calvete, E., Orue, I., & Hankin, B. L. (2015). Cross-lagged associations among ruminative response style, stressors, and depressive symptoms in adolescents. Journal of Social and Clinical Psychology, 34(3), 203-220. doi: 10.1521/jscp.2015.34.3.203

Casullo, M. M., & Fernández Liporace, M. (2001). Estrategias de afrontamiento en estudiantes adolescentes. Revista del Instituto de Investigaciones, 6(1), 25-49.

Dawson, J. F. (2014). Moderation in management research: What, why, when, and how. Journal of Business and Psychology, 29(1), 1-19. doi: 10.1007/s10869-013-9308-7

Extremera, N., Durán, A., & Rey, L. (2009). The moderating effect of trait meta-mood and perceived stress on life satisfaction. Personality and Individual Differences, 47(2), 116-121. doi: 10.1016/j.paid.2009.02.007

Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., & Ramos, N. (2004). Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24). Psychological Reports, 94(3), 751-755. doi: 10.2466/pr0.94.3.751-755

Fernández-Berrocal, P., Ramos, N., & Extremera, N. (2001). Inteligencia emocional, supresión crónica de pensamientos y ajuste psicológico. Boletín de Psicología, 70, 79-95. Retrieved from: http://emotional.intelligence.uma.es/documentos/PDF13supresion_cronica_de_pensamientos.pdf

Fisher, R. A. (1921). On the Probable Error of a Coefficient of Correlation Deduced from a Small Sample. Metron, 1(4), 3-32.

Garaigordobil, M., & Peña, A. (2014). Intervención en las habilidades sociales: Efectos de la inteligencia emocional y la conducta social. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 22(3), 551-567.

García-Sancho, E., Salguero, J. M., & Fernández-Berrocal, P. (2015). Déficits en el reconocimiento facial de las emociones y su relación con la agresión: Una revisión sistemática. Ansiedad y Estrés, 21(1), 1-20.

Gartzia, L., Aritzeta, A., Balluerka, N., & Barberá Heredia, E. (2012). Inteligencia emocional y género: Más allá de las diferencias sexuales. Anales de Psicología, 28(2), 567-575. doi: 10.6018/analesps.28.2.124111

Giménez, M., Vázquez, C., & Hervás, G. (2010). El análisis de las fortalezas psicológicas en la adolescencia: Más allá de los modelos de vulnerabilidad. Psychology, Society & Education, 2(2), 97-116. doi: 10.25115/psye.v2i2.438

Goleman, D. (2002). Inteligencia emocional. (56ª ed.) Un Mateo, E. (trad.). México: Vergara.

Gómez-Maquet, Y. (2007). Cognición, emoción y sintomatología depresiva en adolescentes escolarizados. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(3), 435-447. doi: 10.14349/rlp.v39i3.333

Goodyer, I. M. (2001). Life events: Their nature and effects. In I. M. Goodyer (Ed.), The depressed child and adolescent (pp. 204-232). New York: Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511543821.009. ISBN 9780521794268

Goossens, L. (2006). Affect, emotion, and loneliness in adolescence. In S. Jackson y L. Goossens (Eds.), Handbook of Adolescent Development, (pp. 51-70). New York: Psychology Press.

Grossman, M., & Wood, W. (1993). Sex differences in the intensity of emotional experience: A social role interpretation. Journal of Personality and Social Psychology, 65(5), 1010-1022. doi: 10.1037/0022-3514.65.5.1010

Hankin, B. L., & Abramson, L. Y. (2002). Measuring cognitive vulnerability to depression in adolescence: Reliability, validity and gender differences. Journal of Child and Adolescent Clinical Psychology, 31(4), 491-504. doi: 10.1207/s15374424jccp3104_8

Inglés, C. J., Torregrosa, M. S., García-Fernández, J. M., Martínez-Monteagudo, M. C., Estévez, E., & Delgado, B. (2014). Conducta agresiva e inteligencia emocional en la adolescencia. European Journal of Education and Psychology, 7(1), 29-41. doi: 10.30552/ejep.v7i1.97

Ingram, R. E., Miranda, J., & Segal, Z. (2006). Cognitive Vulnerability to Depression. In Alloy, L. B., & Riskind, J. H. (Eds.). Cognitive vulnerability to emotional disorders, 63-91. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates. ISBN 0805838287

Jiménez García, L., Menéndez Álvarez-Dardet, S., & Hidalgo García, M. V. (2008). Un análisis de los acontecimientos vitales estresantes durante la adolescencia. Apuntes de Psicología, 26(3), 427-440.

Kokkinos, C. M., & Vlavianou, E. (2019). The moderating role of emotional intelligence in the association between parenting practices and academic achievement among adolescents. Current Psychology. doi: 10.1007/s12144-019-00343-5

Koole, S. L. (2009). The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and Emotion, 23(1), 4-41. doi: 10.1080/02699930802619031

Limonero, J. T., Tomás-Sábado, J., Fernández-Castro, J., & Gómez-Benito, J. (2004). Influencia de la inteligencia emocional percibida en el estrés laboral de enfermería. Ansiedad y Estrés, 10(1), 29-41.

Lizeretti, N. P, Extremera, N., & Rodríguez, A. (2012). Perceived emotional intelligence and clinical symptoms in mental disorders. Psychiatric Quarterly, 83(4), 407-418. doi: 10.1007/s11126-012-9211-9

López-Barajas, D. M., Ortega Álvarez, F., & Moreno Romero De Ávila, M. D. R. (2010). Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en función del género. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 3, 165-172.

Macías, A. B., & Quiñónez, J. S. (2007). El estrés académico en los alumnos de educación media superior: Un estudio comparativo. Investigación Educativa Duranguense, (7), 48-65.

Martínez, A. E., Piqueras, J. A., & Inglés, C. J. (2011). Relaciones entre inteligencia emocional y estrategias de afrontamiento ante el estrés. Revista Electrónica de Motivación y Emoción, 37, 20-21.

Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2008). Emotional intelligence: New ability or eclectic traits?. American Pshychologist, 63(6), 503-517. doi: 10.1037/0003-066X.63.6.503

Muñoz, M., & Oliva, P. (2009). Los estresores psicosociales se asocian a síndrome hipertensivo del embarazo y/o síntomas de parto prematuro en el embarazo adolescente. Revista Chilena de Obstetricia y Ginecología, 74(5), 281-285. doi: 10.4067/S0717-75262009000500003

Oliva Delgado, A., Jiménez Morago, J. M., Parra Jiménez, Á., & Sánchez-Queija, M. I. (2008). Acontecimientos vitales estresantes, resiliencia y ajuste adolescente. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 13(1), 53-62.

Oliva, A., (2003). Adolescencia en España a principios del siglo XXI. Cultura y Educación, 15(4), 373-383. doi: 10.1174/113564003322712947

Pacheco, N., Durán, A., & Rey, L. (2007). Inteligencia emocional y su relación con los niveles de burnout, engagement y estrés en estudiantes universitarios. Revista de Educación, 342, 239-256.

Pozos-Radillo, B. E., de Lourdes Preciado-Serrano, M., Acosta-Fernández, M., de los Angeles Aguilera-Velasco, M. A, & Delgado-García, D. D. (2014). Academic stress as a predictor stress in university students. Psicología educativa, 20(1), 47-52. doi: 10.1016/j.pse.2014.05.006

Ramos, N. S., Fernandez-Berrocal, P., & Extremera, N. (2007). Perceived emotional intelligence facilitates cognitive-emotional processes of adaptation to an acute stressor. Cognition & Emotion, 21(4), 758-772. doi: 10.1080/02699930600845846

Resurrección, D. M., Salguero, J. M., & Ruiz-Aranda, D. (2014). Emotional intelligence and psychological maladjustment in adolescence: A systematic review. Journal of Adolescence, 37(4), 461-472. doi: 10.1016/j.adolescence.2014.03.012

Rey, L., Extremera, N., & Pena, M. (2011). Perceived emotional intelligence, self-esteem and life satisfaction in adolescents. Psychosocial Intervention, 20(2), 227-234. doi: 10.5093/in2011v20n2a10

Ruiz, E. D., & Valdivieso, C. U. (2002). Psicología del ciclo vital: Hacia una visión comprehensiva de la vida humana. Revista Latinoamericana de Psicología, 34(1-2), 17-27.

Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., Castillo, R., & Palomera, R. (2011). Inteligencia emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: El papel de la percepción emocional. European Journal of Education and Psychology, 4(2), 143-152. doi: 10.1989/ejep.v4i2.84

Salovey, P., Mayer, J. D., Goldman, S. L., Turvey, C., & Palfai, T. (1995). Emotional attention, clarity, and repair: Exploring emotional intelligence using the trait meta-mood scale. In Pennebaker, J. W. (Ed.). Emotional Disclosure and Health, 125-154. Washington, D. C, U.S.: American Psychological Association.

Salovey, P., Stroud, L. R., Woolery, A., & Epel, E. S. (2002). Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the trait meta-mood scale. Psychology and Health, 17(5), 611-627. doi: 10.1080/08870440290025812

Sanchez-Nunez, M., Fernández-Berrocal, P., Montañés, J., & Latorre, J. M. (2008). Does emotional intelligence depend on gender? The socialization of emotional competencies in men and women and its implications. Electronic Jornual of Research in Educational Psychology, No. 15 6(2), 455-474. doi: 10.25115/ejrep.v6i15.1287

Sanz Rodríguez, L. J., Gómez García de la Pedrosa, M., Almendro Marín, M. T., Rodríguez Campos, C., Izquierdo Núñez, A. M., & Sánchez del Hoyo, P. (2009). Estructura familiar, acontecimientos vitales estresantes y psicopatología en la adolescencia. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 29(104), 501-521.

Sokratous, S., Merkouris, A., Middleton, N., & Karanikola, M. (2013). The association between stressful life events and depressive symptoms among Cypriot university students: A cross-sectional descriptive correlational study. BMC Public Health, 13(1121), 1-16. doi: 10.1186/1471-2458-13-1121

Veytia López, M., Fajardo-Gómez, R., Guadarrama, R., & Escutia, N. (2016). Inteligencia emocional: Factor positivo ante la depresión en adolescentes de bachillerato. Informes Psicológicos, 16(1), 35-50. doi: 10.18566/infpsicv16n1a02

Veytia López, M., González Arratia López Fuente, N. I., Andrade Palos, P., & Oudhof, H. (2012). Depresión en adolescentes: El papel de los sucesos vitales estresantes. Salud Mental, 35(1), 37-43.