Abihssira García, L. L. (2019). Rasgos de la Personalidad y Creatividad Determinantes en la Calidad y la Creatividad en Traducción. Colección Artes y Humanidades. Universidad de Murcia, Esp. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/71141
Alarcón, P. A., Pérez-Luco, R. X., Wenger, L. S., Salvo, S. I., & Chesta, S. A. (2018). Personalidad y gravedad delictiva en adolescentes con conducta antisocial persistente. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 9(1), 58-74. doi: 10.23923/j.rips.2018.01.015
Alomi, Y. A., & Rayah, I. H. A. A. (2020). Reliability and Validity of Biostatical Analysis used for Pharmacy Research Questionnaire in Saudi Arabia. Pharmacology, Toxicology and Biomedical Reports, 6(3), 96-104. doi: 10.5530/PTB.2020.6.18
Anderson, J. C., & Gerbing, D. W. (1988). Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423. doi: 10.1037/0033-2909.103.3.411
Barbaranelli, C., Caprara, G. V., Rabasca, A., & Pastorelli, C. (2003). A questionnaire for measuring the Big Five in late childhood. Personality and Individual Differences, 34(4), 645-664. doi: 10.1016/S0191-8869(02)00051-X
Beatton, T., & Frijters, P. (2012). Unhappy Young Australian: A domain approach to explain life satisfaction change in children. Working/Discussion Paper # 289, pp. 1-42. QUT School of Economics and Finance. https://melbourneinstitute.unimelb.edu.au/assets/documents/hilda-bibliography/working-discussion-research-papers/2012/Beatton_etal_Unhappy_Young_Australian.pdf
Bore, M., Laurens, K. R., Hobbs, M. J., Green, M. J., Tzoumakis, S., Harris, F., & Carr, V. J. (2020). Item Response Theory Analysis of the Big Five Questionnaire for Children–Short Form (BFC-SF): A Self-Report Measure of Personality in Children Aged 11–12 Years. Journal of Personality Disorders, 34(1), 40-63. doi: 10.1521/pedi_2018_32_380
Caprara, G. V., & Cervone, D. (2000). Personality: Determinants, Dynamics, and Potentials (1st Ed.). Cambridge University Press. doi: 10.1017/CBO9780511812767
Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Borgogni, L., & Perugini, M. (1993). The “big five questionnaire”: A new questionnaire to assess the five factor model. Personality and Individual Differences, 15(3), 281-288. doi: 10.1016/0191-8869(93)90218-r
Caprara, G. V., Gerbino, M., Perinelli, E., Alessandri, G., Lenti, C., Walder, M., … Nobile, M. (2017). Individual Differences in Personality Associated with Aggressive Behavior among Adolescents Referred for Externalizing Behavior Problems. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 39(4), 680-692. doi: 10.1007/s10862-017-9608-8
Carrasco-Ortiz, M. Á., Holgado-Tello, F. P., & del Barrio-Gandara, M. V. (2005). Dimensionalidad del cuestionario de los cinco grandes (BFQ-N) en población infantil española. [Big five questionnaire dimensions in Spanish children (BFQ-C).]. Psicothema, 17(2), 286-291.
Cassaretto, M. (2009). Relación entre las cinco grandes dimensiones de la personalidad y el afrontamiento en estudiantes pre-universitarios de Lima Metropolitana. Universidad Nacional Mayor De San Marcos, Lima.
Costa, P. T., & McCrae, R. R. (2008). The Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R). In The SAGE Handbook of Personality Theory and Assessment: Volume 2—Personality Measurement and Testing (pp. 179-198). SAGE Publications Ltd. doi: 10.4135/9781849200479.n9
Cupani, M., & Ruarte, M. (2008). Propiedades psicométricas del Cuestionario de los Cinco Factores para Niños (BFQ-C) en una muestra de adolescentes argentinos. Estudios de Psicología, 29(3), 351-364. doi: 10.1174/021093908786145421
Cupani, M., Morán, V. E., Ghío, F. B., Azpilicueta, A. E., & Garrido, S. J. (2020). Psychometric Evaluation of the Big Five Questionnaire for Children (BFQ-C): A Rasch Model Approach. Journal of Child and Family Studies, 29(9), 2472-2486. doi: 10.1007/s10826-020-01752-y
Cupani, M., Sánchez, D., Gross, M., Chiepa, J., & Dean, R. (2013). El modelo de los cinco factores y su relación con los trastornos de personalidad. Revista de Peruana de Psicología y Trabajo Social, 2(2), 31-46.
del Barrio, V., Carrasco, M. A., & Holgado, F. P. (2006). Factor Structure Invariance in the Children’s Big Five Questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 22(3), 158-167. doi: 10.1027/1015-5759.22.3.158
Domínguez-Lara, A. (2014). ¿Matrices policóricas/tetracóricas o matrices Pearson? Un estudio metodológico. Revista Argentina de Ciencias Del Comportamiento (RACC), 6(1), 39-48. doi: 10.32348/1852.4206.v6.n1.6357
Edo, S., Moya, J., Lores, J., Luelmo, V., Ibañez, M., & Ortet, G. (2002). Estudio psicométrico de la versión española del Cuestionario de los Cinco Grandes para Niños (BFQ-N). Fòrum de Recerca, 8, 1-8. Retrieved from http://hdl.handle.net/10234/79660
Freiberg-Hoffmann, A., Stover, B., de la Iglesia, G., & Fernández-Liporace, M. (2013). Correlaciones policóricas y tetracóricas en estudios factoriales exploratorios y confirmatorios. Ciencias Psicológicas, 7(2), 151-164.
Goldberg, L. R. (1992). The development of markers for the Big-Five factor structure. Psychological Assessment, 4(1), 26-42. doi: 10.1037/1040-3590.4.1.26
González-Hernández, J., & Ato-Gil, N. (2019). Relación de los rasgos de personalidad y la actividad física con la depresión en adolescentes. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 6(1), 29-35. doi: 10.21134/rpcna.2019.06.1.4
Hajjar, S. E. (2018). Statistical analysis: internal-consistency reliability and construct validity. International Journal of Quantitative and Qualitative Research Methods, 6(1), 46-57.
Holgado-Tello, F. P., Carrasco-Ortiz, M. Á., del Barrio-Gándara, M. V., & Chacón-Moscoso, S. (2009). Factor analysis of the Big Five Questionnaire using polychoric correlations in children. Quality & Quantity, 43(1), 75-85. doi: 10.1007/s11135-007-9085-3
Kim, B.-H., & Kim, J.-H. (2012). Validation of Korean short version of the big five questionnaire for children. The Korean Journal of Elementary Counseling, 11(3), 371-390.
Kuzmina, Y., Rean, A., Zinchenko, Y., Fenin, A., Malykh, A., Kovas, Y., & Malykh, S. (2018). Bfq-Rb(Russian Brief): Short Big-Five Questionnaire to Measure Facets and Factors of Personality (pp. 326-337). doi: 10.15405/epsbs.2018.11.02.37
Lemos, V. (2006). La evaluación de la personalidad infantil a partir del enfoque de los cinco grandes factores de personalidad (Big Five). Psicodiagnosticar, 16, 97-108.
Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. J. (2020). Not Positive Definite Correlation Matrices in Exploratory Item Factor Analysis: Causes, Consequences, and a Proposed Solution. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 28(1), 138-147. doi: 10.1080/10705511.2020.1735393
Mamazza, L. (2012). Lo studio della personalità in una prospettiva longitudinale: Misura e relazioni con intelligenza, profitto scolastico e indicatori di buono / cattivo adattamento (Tesis Doctoral). Università degli Studi di Padova. Retrieved from http://paduaresearch.cab.unipd.it/4489/
Markos, A., & Kokkinos, C. M. (2017). Development of a short form of the Greek Big Five Questionnaire for Children (GBFQ-C-SF): Validation among preadolescents. Personality and Individual Differences, 112, 12-17. doi: 10.1016/j.paid.2017.02.045
Muris, P., Meesters, C., & Diederen, R. (2005). Psychometric properties of the Big Five Questionnaire for Children (BFQ-C) in a Dutch sample of young adolescents. Personality and Individual Differences, 38(8), 1757-1769. doi: 10.1016/j.paid.2004.11.018
Olivier, M., & Herve, M. (2015). The Big Five Questionnaire for Children (BFQ-C): A French validation on 8- to 14-year-old children. Personality and Individual Differences, 87, 55-58. doi: 10.1016/j.paid.2015.07.030
Simkin, H., Etchezahar, E., & Ungaretti, J. (2012). Personalidad y Autoestima desde el modelo y la teoría de los Cinco Factores. Hologramática, 7(17), 171-193. Retrieved from http://psicologiasocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/162/2013/06/Simkin__Etchezahar__Ungaretti_-_2012_-_Personalidad_y_Autoestima_desde_el_modelo_y_la_teoria_de_los_Cinco_Factores_1-libre.pdf
Soto, G., Ferrándiz, C., Sáinz, M., Ferrando, M., Prieto, M. D., Bermejo, R., & Hernández, D. (2011). Características psicométricas del cuestionario de personalidad BFQ-NA (Big Five Questionnaire—Niños y Adolescentes). Aula Abierta, 39(1), 13-24.