Antúnez, Z., & Vinet, E. V. (2013). Problemas de salud mental en estudiantes de una universidad regional chilena. Revista Médica de Chile, 141(2), 209-216. doi: 10.4067/S0034-98872013000200010
Arora, T., Grey, I., Östlundh, L., Lam, K., Omar, O. M., & Arnone, D. (2022). The prevalence of psychological consequences of COVID-19: A systematic review and meta-analysis of observational studies. Journal of Health Psychology, 27(4), 805-824. doi: 10.1177/1359105320966639
Beusenberg, M., Orley, J. H., & World Health Organization. Division of Mental Health. (1994). A User’s guide to the self reporting questionnaire (SRQ / compiled by M. Beusenberg and J. Orley. World Health Organization. Retrieved from https://apps.who.int/iris/handle/10665/61113
Bravo-Andrade, H. R., González-Betanzos, F., Ruvalcaba-Romero, N. A., López-Peñaloza, J., & Orozco-Solís, M. G. (2019). Psychometric properties of the Resilience questionnaire for children and adolescents in Mexican Students from high school. Acta Colombiana de Psicología, 22(2), 292-305. doi: 10.14718/ACP.2019.22.2.14
Bruffaerts, R., Mortier, P., Kiekens, G., Auerbach, R. P., Cuijpers, P., Demyttenaere, K., … Kessler, R. C. (2018). Mental health problems in college freshmen: Prevalence and academic functioning. Journal of Affective Disorders, 225, 97-103. doi: 10.1016/j.jad.2017.07.044
Caldera Montes, J., Aceves Lupercio, B. I., & Reynoso González, Ó. U. (2016). Resiliencia en estudiantes universitarios. Un estudio comparado entre carreras. Psicogente, 19(36), 227-239. doi: 10.17081/psico.19.36.1294
Castagnola Sánchez, C. G., Cotrina-Aliaga, J. C., & Aguinaga-Villegas, D. (2021). La resiliencia como factor fundamental en tiempos de Covid-19. Propósitos y Representaciones, 9(1), e1044. doi: 10.20511/pyr2021.v9n1.1044
Cheng, J., Zhao, Y. Y., Wang, J., & Sun, Y. H. (2020). Academic burnout and depression of Chinese medical students in the pre-clinical years: the buffering hypothesis of resilience and social support. Psychology, Health & Medicine, 25(9), 1094-1105. doi: 10.1080/13548506.2019.1709651
Chi, X., Becker, B., Yu, Q., Willeit, P., Jiao, C., Huang, L., … Solmi, M. (2020). Prevalence and Psychosocial Correlates of Mental Health Outcomes Among Chinese College Students During the Coronavirus Disease (COVID-19) Pandemic. Frontiers in Psychiatry, 11. doi: 10.3389/fpsyt.2020.00803
Crombie, P., Lopez, M., Mesa, M., & Samper, L. (2015). Adaptación de la Escala de Resiliencia de Wagnild y Young. Bogotá: Universidad de los Andes – Psicometría. Retrieved from https://issuu.com/samperlina/docs/adaptaci__n_de_la_escala_de_resilie
Delgado, M. (2020). Resiliencia en jóvenes españoles ante la cuarentena por la COVID-19. Trabajo de Fin de Grado de Psicología, Facultad de Psicología y Logopedia – Universidad de la Laguna. Retrieved from https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/handle/915/21314/Resiliencia%20en%20jovenes%20espanoles%20ante%20la%20cuarentena%20por%20la%20COVID-19.pdf?sequence=1.
Eisenberg, D., Hunt, J., & Speer, N. (2013). Mental health in American colleges and universities: Variation across student subgroups and across campuses. The Journal of Nervous and Mental Disease, 201(1), 60-67. doi: 10.1097/NMD.0b013e31827ab077
Flores, J., Estévez, R., & Machado, B. (2018). Nivel de resiliencia de estudiantes universitarios de nuevo ingreso a la carrera de enfermería (3-7). XVI Coloquio Panamericano de Investigación en Enfermería, Palacio de Convenciones, Habana.
Gardner, M. J., Thomas, H. J., & Erskine, H. E. (2019). The association between five forms of child maltreatment and depressive and anxiety disorders: A systematic review and meta-analysis. Child Abuse & Neglect, 96, 104082. doi: 10.1016/j.chiabu.2019.104082
Gomes, C. F. M., Pereira Junior, R. J., Cardoso, J. V., & Silva, D. A. (2020). Common mental disorders in university students: epidemiological approach about vulnerabilities. SMAD, Revista Eletrônica Saúde Mental Álcool e Drogas, 16(1),1-8. doi: 10.11606/issn.1806-6976.smad.2020.157317
Gómez-Restrepo, C. (2016). La Encuesta Nacional de Salud Mental–ENSM 2015 [National Mental Health Survey- NMHST 2015]. Revista Colombiana de Psiquiatría, 45(Suppl 1), 1. doi: 10.1016/j.rcp.2016.09.006
Gonçalves, A. M. P. M. P. C., & Camarneiro, A. P. (2018). Validação da Resilience Scale de Wagnild e Young em contexto de acolhimento residencial de adolescentes. Revista de Enfermagem Referência, IV(17), 107-117. Retrieved from https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=388256983015
Gong, K. (2020). Extensible Strategies and Their Performance for Mental Health Education in Colleges. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(09), 205-218. doi: 10.3991/ijet.v15i09.14037
Gower, T., Rancher, C., Campbell, J., Mahoney, A., Jackson, M., McDonald, R., & Jouriles, E. N. (2020). Caregiver and divine support: Associations with resilience among adolescents following disclosure of sexual abuse. Child Abuse & Neglect, 109, 104681. doi: 10.1016/j.chiabu.2020.104681
Gunnell, D., Appleby, L., Arensman, E., Hawton, K., John, A., Kapur, N., … COVID-19 Suicide Prevention Research Collaboration. (2020). Suicide risk and prevention during the COVID-19 pandemic. The Lancet. Psychiatry, 7(6), 468-471. doi: 10.1016/S2215-0366(20)30171-1
Henao Rojas, Y. E., Ponce García, J. A., Zuluaga Gil, I., Posada Gómez, S., & Zapata Zabala, M. E. (2020). Traumatic experiences and resilience in population exposed to violence. Revista de Investigación e Innovación en Ciencias de la Salud, 2(1), 28-40. doi: 10.46634/riics.42
Hernández-Ballester, C., Ferrer-Pérez, C., Montagud-Romero, S., & Blanco-Gandía, M. C. (2023). Estrés en tiempos de confinamiento: estrategias de afrontamiento y crecimiento postraumático en población universitaria. Revista de Psicología y Educación, 18(1), 1-10. doi: 10.23923/rpye2023.01.229
Hill, M. R., Goicochea, S., & Merlo, L. J. (2018). In their own words: stressors facing medical students in the millennial generation. Medical Education Online, 23(1), 1530558. doi: 10.1080/10872981.2018.1530558
Husky, M. M., Kovess-Masfety, V., & Swendsen, J. D. (2020). Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Comprehensive Psychiatry, 102, 152191. doi: 10.1016/j.comppsych.2020.152191
Kaparounaki, C. K., Patsali, M. E., Mousa, D. V., Papadopoulou, E., Papadopoulou, K., & Fountoulakis, K. N. (2020). University students’ mental health amidst the COVID-19 quarantine in Greece. Psychiatry Research, 290, 113111. doi: 10.1016/j.psychres.2020.113111
Karatekin, C. (2018). Adverse Childhood Experiences (ACEs), Stress and Mental Health in College Students. Stress and Health, 34(1), 36-45. doi: 10.1002/smi.2761
Killgore, W., Taylor, E. C., Cloonan, S. A., & Dailey, N. S. (2020). Psychological resilience during the COVID-19 lockdown. Psychiatry Research, 291, 113216. doi: 10.1016/j.psychres.2020.113216
Kola, L., Kohrt, B. A., Hanlon, C., Naslund, J. A., Sikander, S., Balaji, M., … Patel, V. (2021). COVID-19 mental health impact and responses in low-income and middle-income countries: reimagining global mental health. The Lancet, Psychiatry, 8(6), 535-550. doi: 10.1016/S2215-0366(21)00025-0
Kunzler, A. M., Helmreich, I., Chmitorz, A., König, J., Binder, H., Wessa, M., & Lieb, K. (2020). Psychological interventions to foster resilience in healthcare professionals. Cochrane Database of Systematic Reviews, 7(7), CD012527. doi: 10.1002/14651858.CD012527.pub2
Lavoie, J., Pereira, L. C., & Talwar, V. (2016). Children’s Physical Resilience Outcomes: Meta-Analysis of Vulnerability and Protective Factors. Journal of Pediatric Nursing, 31(6), 701-711. doi: 10.1016/j.pedn.2016.07.011
Leitón Espinoza, Z., Cáceda Ñazco, G. S., Pérez-Valdez, C. L., Gómez-Luján, M. del P., González y González, V.F., & Villanueva-Benites, M. E. (2022). Calidad de vida del estudiante universitario antes y durante la pandemia de Covid-19. Salud Uninorte, 38(3), 675-692. doi: 10.14482/sun.38.3.614.59
Lipson, S. K., Abelson, S., Ceglarek, P., Phillips, M., & Eisenberg, D. (2019). Investing in student mental health: Opportunities & benefits for college leadership. Washington, DC: American Council on Education.
Liu, M., Mejia-Lancheros, C., Lachaud, J., Nisenbaum, R., Stergiopoulos, V., & Hwang, S. W. (2020). Resilience and Adverse Childhood Experiences: Associations with Poor Mental Health Among Homeless Adults. American Journal of Preventive Medicine, 58(6), 807-816. doi: 10.1016/j.amepre.2019.12.017
MacPhee, J., Modi, K., Gorman, S., Roy, N., Riba, E., Cusumano, D., … Doraiswamy, P. M. (2021). A Comprehensive Approach to Mental Health Promotion and Suicide Prevention for Colleges and Universities. Washington, DC: National Academy of Medicine. NAM Perspectives. doi: 10.31478/202106b
Mascayano, F., van der Ven, E., Moro, M. F., Schilling, S., Alarcón, S., Al Barathie, J., … HEROES group (2022). The impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of healthcare workers: study protocol for the COVID-19 HEalth caRe wOrkErS (HEROES) study. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 57(3), 633-645. doi: 10.1007/s00127-021-02211-9
Medina, G., Lujano, Y., Aza, P., & Sucari, W. (2020). Resiliencia y engagement en estudiantes universitarios durante el contexto del COVID 19. Revista Innova Educación, 2(4), 658-667. doi: 10.35622/j.rie.2020.04.010
Mejía, J. (2018). Resiliencia en los estudiantes del quinto ciclo de enfermería y psicología de la Universidad Autónoma de Ica. Perú. Retrieved from https://alicia.concytec.gob.pe/vufind/Record/AUIC_458da647a34151b0c01c8ca5832e6dab/Details
Nunja Arroyo, M. S. (2016). Propiedades psicométricas de la escala de resiliencia en estudiantes de institutos técnicos superiores de la ciudad de Trujillo [Tesis para obtener el título profesional de Licenciada en Psicología]. Trujillo – Perú: Facultad de humanidades, Universidad César Vallejo.
Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, Á., Irurtia, M. J., & de Luis-García, R. (2020). Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry Research, 290, 113108. doi: 10.1016/j.psychres.2020.113108
Ordoñez Morales, D. (2020). Resiliencia y compromiso académico en estudiantes de una universidad de Quevedo [Tesis para obtener el grado académico de Maestra en Docencia Universitaria]. Piura, Perú: Universidad César Vallejo. Retrieved from https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/47952?show=full
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO]. (2020). Education: From disruption to recovery, Covid-19. UNESCO.
Oviedo-Feria, G. (2017). Adaptación y validación psicométrica de la escala de resiliencia (RE) de Wagnild y Young a estudiantes entre 18 a 25 años de edad, en la ciudad de Sincelejo – Sucre. [Tesis de psicología]. Corporación Universitaria del Caribe - CECAR.
Pacheco, J. P., Giacomin, H. T., Tam, W. W., Ribeiro, T. B., Arab, C., Bezerra, I. M., & Pinasco, G. C. (2017). Mental health problems among medical students in Brazil: a systematic review and meta-analysis. Revista Brasileira de Psiquiatria, 39(4), 369-378. doi: 10.1590/1516-4446-2017-2223
Padrão, M. R. A. D. V., Tomasini, A. J., Romero, M. L. A. D. M., Silva, D., Cavaca, A. G., & Köptcke, L. S. (2021). Peer education: youth protagonism in a preventive approach to alcohol and other drugs. Ciência & Saúde Coletiva, 26(7), 2759-2768. doi: 10.1590/1413-81232021267.07322021
Patel, V., Saxena, S., Lund, C., Thornicroft, G., Baingana, F., Bolton, P., … UnÜtzer, J. (2018). The Lancet Commission on global mental health and sustainable development. Lancet, 392(10157), 1553-1598. doi: 10.1016/S0140-6736(18)31612-X
PeConga, E. K., Gauthier, G. M., Holloway, A., Walker, R., Rosencrans, P. L., Zoellner, L. A., & Bedard-Gilligan, M. (2020). Resilience is spreading: Mental health within the COVID-19 pandemic. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy, 12(S1), S47-S48. doi: 10.1037/tra0000874
Perales, A., Izaguirre, M., Sánchez, E., Barahona, L., Martina, M., Amemiya, I., … Padilla, A. (2019). Salud mental en estudiantes de pregrado de la Facultad de Medicina de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Anales de la Facultad de Medicina, 80(4), 443-450. doi: 10.15381/anales.v80i4.17142
Piñeros-Ortiz, S., Moreno-Chaparro, J., Garzón-Orjuela, N., Urrego-Mendoza, Z., Samacá-Samacá, D., & Eslava-Schmalbach, J. (2021). Consecuencias de los conflictos armados en la salud mental de niños y adolescentes: revisión de revisiones de la literatura. Biomédica, 41(3), 424-448. doi: 10.7705/biomedica.5447
Pirdehghan, A., Vakili, M., Rajabzadeh, Y., Puyandehpour, M., & Aghakoochak, A. (2016). Child Abuse and Mental Disorders in Iranian Adolescents. Iranian Journal of Pediatrics, 26(2), e3839. doi: 10.5812/ijp.3839
Restrepo, J. E., Sánchez, O. A., & Castañeda, T. (2020). Estrés académico en estudiantes universitarios. Psicoespacios, 14(24), 17-37. doi: 10.25057/21452776.1331
Rodríguez, A. (2021). Propiedades psicométricas del test conociendo mis emociones en niños de 8 a 12 años de la Ciudad de Piura [Tesis para optar por el título de profesional de Licenciado en Psicología]. Facultad de Medicina Humana, Universidad Privada Antenor Orrego. Retrieved from https://repositorio.upao.edu.pe/bitstream/20.500.12759/9175/1/REP_JENNY.TERRONES_TIRSA.RODRIGUEZ_PROPIEDADES.PSICOMETRICAS.pdf
Sánchez Acosta, D., Castaño Pérez, G., Sierra Hincapié, G., Moratto Vásquez, N. S., Salas Zapata, C., Buitrago Salazar, J., & Torres de Galvis, Y. (2019). Salud mental de adolescentes y jóvenes víctimas de desplazamiento forzado en Colombia. CES Psicología, 12(3), 1-19. doi: 10.21615/cesp.12.3.1
Secord, E., & McGrath, E. (2021). Covid-19 in Children. Pediatric Clinics North America, 68(5), 307. https://sostelemedicina.ucv.ve/covid19/manuales/COVID-19%20en%20ninos.pdf
Soldatou, A., Pantzios, S. I., Panagiotou, M. R., Panagiotopoulos, T., Nicoletos, T., & Michala, L. (2021). Child sexual abuse among medical school students: experiences and perceptions. International Journal of Impotence Research, 33(3), 364-368. doi: 10.1038/s41443-020-0254-4
Su, Y., D’Arcy, C., & Meng, X. (2020). Social Support and Positive Coping Skills as Mediators Buffering the Impact of Childhood Maltreatment on Psychological Distress and Positive Mental Health in Adulthood: Analysis of a National Population-Based Sample. American Journal of Epidemiology, 189(5), 394-402. doi: 10.1093/aje/kwz275
Unicef. (2021). The impact of COVID-19 on the mental health of adolescents and youth [En línea]. Retrieved from https://www.unicef.org/lac/en/impact-covid-19-mental-health-adolescents-and-youth (Access date 20/08/2022)
Valdivieso, M., Burbano, V., & Burbano, A. (2020). Percepción de estudiantes universitarios colombianos sobre el efecto del confinamiento por el coronavirus, y su rendimiento académico. Revista Espacios, 41(42), 3. doi: 10.48082/espacios-a20v41n42p23
Vega, J. (2021). Deserción escolar en el marco de la Pandemia del COVID-19 en Colombia [Tesis]. Retrieved from https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/55077/26195.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vega-Arce, M., & Nuñez-Ulloa, G. (2017). Experiencias Adversas en la Infancia: Revisión de su impacto en niños de 0 a 5 años. Enfermería Universitaria, 14(2), 124-130. doi: 10.1016/j.reu.2017.02.004
Vélez-Botero, H., Bohórquez, J., Agudelo Hernández, F., Bautista-Bautista, N., Peñuela, A. M., & Guerrero, A. (2023). Salud mental en trabajadores de la salud en la pandemia por COVID-19 en Colombia. Revista Colombiana de Terapia Ocupacional, 1. Retrieved from https://www.minsalud.gov.co/Paginas/La-salud-mental-de-los-trabajadores-de-la-salud-es-prioridad.aspx
Villalba, K., & Martínez, R. (2019). Resilience as a factor determining satisfaction with life among university students. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 33(3),1-15. Retrieved from https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1089922
Villalobos-Otayza, A., Vela-Alfaro, F., Wiegering-Gianoli, D., & Robles-Alfaro, R. (2019). Level of resilience and depressive symptoms in medical interns in Peru. Educación Médica, 22(1):14-19. Retrieved from https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-202111
Wagnild, G., & Young, H. (1993) Development and psychometric evaluation of the resilience Scale. Journal of Nursing Measurement, 1(2), 165-178. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7850498/
Yıldırım, M., & Solmaz, F. (2022). COVID-19 burnout, COVID-19 stress and resilience: Initial psychometric properties of COVID-19 Burnout Scale. Death Studies, 46(3), 524-532. doi: 10.1080/07481187.2020.1818885
Yule, K., Houston, J., & Grych, J. (2019). Resilience in Children Exposed to Violence: A Meta-analysis of Protective Factors Across Ecological Contexts. Clinical Child and Family Psychology Review, 22(3), 406-431. doi: 10.1007/s10567-019-00293-1