Salud Mental

Protection and Risk Factors for Attempted Suicide in Mexican Students Majoring in Psychology

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Marco Antonio Santana Campas
Karla Patricia Valdés García
Magda Lidiana Sánchez Aranda
Laura Elena De Luna Velasco
Oscar Ulises Reynoso González

Abstract

Introduction. The prevalence of suicidal behavior in university students ranges from 14.1% to 27.9%, with suicide being the fourth leading cause of death among young people ages 15 to 29. Hopelessness, decreased self-efficacy, depression, anxiety, and emotional dysregulation are among the main risk factors.

Objective. To determine the effect of hopelessness, depression, anxiety, stress, drug use, and self-efficacy on suicide attempts in Mexican psychology students.

Method. A quantitative, cross-sectional study was undertaken with a sample of 3,438 students from sixty-two universities accredited by the National Council for Teaching and Research in Psychology (CNEIP) from six regions in Mexico.

Results. A total of 19.9% reported attempted suicide (85.1% women and 14.9% men); 36.4% drug use; 40.2% moderate to extreme stress; 50.1% anxiety, and 40.7% depression; 74.1% medium to high emotional dysregulation; 30.2% moderate to high hopelessness, and 32.9% low self-efficacy. Drug use (OR 1.897), sex (OR 1.756), anxiety (OR 1.218), hopelessness (OR 1.209), depression (OR 1.756), and stress (OR 1.050) respectively account for 17.2% of the variability of suicide attempts.

Discussion and conclusion. Confirmation of the effect of the variables analyzed on the suicide attempts of psychology students underlines the importance of incorporating actions that will contribute to controlling the incidence of suicide.

Keywords:
Suicide attempts, hopelessness, anxiety, stress, depression, self-efficacy

References

Abdu, Z., Hajure, M., & Desalegn, D. (2020). Suicidal Behavior and Associated Factors Among Students in Mettu University, South West Ethiopia, 2019: An Institutional Based Cross-Sectional Study. Psychology Research and Behavior Management, 13, 233-243. doi: 10.2147/PRBM.S240827

Baessler, J., & Schwarzer, R. (1996). Evaluación de la autoeficacia: adaptación española de la escala de Autoeficacia General. Ansiedad y Estrés, 2(1), 1-8.

Beck, A. T., Weissman, A., Lester, D., & Trexler, L. (1974). La medida del pesimismo: la escala de desesperanza. Revista de Consultoría y Psicología Clínica, 42(6), 861-865.

Benjet, C., Gutiérrez-García, R. A., Abrego-Ramírez, A., Borges, G., Covarrubias-Díaz, A., Durán, M. D. S., González-González, R., Hermosillo-de la Torre, A. E., Martínez-Martínez, K. I., Medina-Mora, M. E., Mejía-Zarazúa, H., Pérez-Tarango, G., Zavala-Berbena, M. A., & Mortier, P. (2019). Psychopathology and self-harm among incoming first-year students in six Mexican universities. Salud Pública de México, 61(1), 16-26. doi: 10.21149/9158

Carbonell, D., Cedeño, S. V., Morales, M., Badiel, M., & Cepeda, I. L. (2019). Depression symptoms, anxiety, stress, and related factors in medical students. Interdisciplinary Journal of Epidemiology and Public Health, 2(2), e-021. doi: 10.18041/2665-427X/ijeph.2.5497

Caro, Y., Trujillo, S., & Trujillo, N. (2019). Prevalencia y factores asociados a sintomatología depresiva y ansiedad rasgo en estudiantes universitarios del área de la salud. Psychologia, 13(1), 41-52. doi: 10.21500/19002386.3726

Ceballos-Ospino, G. A., Suarez-Colorado, Y., Suescún-Arregocés, J., Gamarra-Vega, L. M., González, K. E., & Sotelo-Manjarres, A. P. (2015). Ideación suicida, depresión y autoestima en adolescentes escolares de Santa Marta. Duazary, 12(1), 15-22. Retrieved from https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=512156301003

Corredor, L. S., Samacá Novoa, Y. D., & Ulloa Amador, W. S. (2019). Factores de riesgo suicida según la escala de Plutchik y factores asociados en estudiantes de una universidad de la ciudad de Bucaramanga (Colombia) [Tesis de pregrado]. Repositorio Institucional UCC, Universidad Cooperativa de Colombia. doi: 20.500.12494/14310

Crispim, M. O., Santos, C., Frazão, I., Frazão, C., Albuquerque, R., & Perrelli, J. (2021). Prevalence of suicidal behavior in young university students: A systematic review with meta-analysis. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 29, e3495. doi: 10.1590/1518-8345.5320.3495

De Las Fuentes, V. M., & Villalpando, U. J. (2001). Adaptación de un instrumento de tamizaje para población mexicana que consume drogas [Tésis de Licenciatura]. Facultad de Psicología, UNAM, 2001. Retrieved from http://132.248.9.41:8880/jspui/handle/DGB_UNAM/TES01000294058

Domínguez-Mercado, D. L., Hermosillo-de la Torre, A. E., & Vacío-Muro, M. A. (2016). Efecto de los factores de protección y de riesgo sobre el comportamiento suicida en estudiantes de psicología. Investigación y Ciencia de la Universidad Autónoma de Aguascalientes, 69, 73-80. Retrieved from https://revistas.uaa.mx/index.php/investycien/article/view/1873/1744

García, L., Pacheco, L., Pérez, G., Tuz, M., & Estrada, S. (2021). Prevalencia del binomio ansiedad y depresión en hombres y mujeres estudiantes de psicología. Integración Académica en Psicología, 9(25), 45-53. Retrieved from http://www.integracion-academica.org/attachments/article/293/Revista%20Integracion%20Academica%20en%20Psicologia%20V9N25.pdf#page=48

Gómez Tabares, A. S., Núñez, C., Agudelo Osorio, M. P., & Caballo, V. E. (2020). Riesgo suicida y su relación con la inteligencia emocional y la autoestima en estudiantes universitarios. Terapia Psicológica, 38(3), 403-426. doi: 10.4067/S0718-48082020000300403

Gómez-Acosta, C. A. (2018). Factores psicológicos predictores de estilos de vida saludable. Revista de Salud Pública, 20(2), 155-162. doi: 10.15446/rsap.v20n2.50676

González-Forteza, C., García, G., Medina-Mora, M. E., & Sánchez, M. A. (1998). Indicadores psicosociales predictores de ideación suicida en dos generaciones de estudiantes universitarios. Revista Salud Mental, 21(3), 1-9. Retrieved from http://revistasaludmental.com/index.php/salud_mental/article/view/702/701

Granizo, L., Acosta, K. L., & Tiuma, R. E. (2021). Riesgo suicida asociado a niveles de calidad de vida de estudiantes. Universidad Nacional de Chimborazo. Riobamba, 2021 [Tesis de pregrado]. Repositorio Digital UNACH, Universidad Nacional de Chimborazo. Retrieved from http://dspace.unach.edu.ec/handle/51000/7916

Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Journal of Psychopatholy and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54. doi: 10.1023/B:JOBA.0000007455.08539.94

Hermosillo-De la Torre, A. E., Méndez-Sánchez, C., & González-Betanzos, F. (2020). Evidence for the Factorial Validity of the Beck Hopelessness Scale in Spanish with Clinical and non-Clinical Samples. Acta Colombiana de Psicología, 23(2), 159-169. doi: 10.14718/ACP.2020.23.2.7

Landa-Blanco, M., Urtecho-Osorto, Ó., Mercado, M., & Aguilar-Chávez, Á. (2022). Factores psicológicos asociados al riesgo suicida en estudiantes universitarios de Honduras. Avances en Psicología Latinoamericana, 40(1), 1-17. doi: 10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.8537

López, J. (2018). Niveles de Ansiedad y Rendimiento Académico de los Estudiantes de la Escuela Académica Profesional de Psicología de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Norbert Wiener [Tesis de Maestría en Psicología]. Lima Perú: Universidad Inca Garcilaso de la Vega. Retrieved from http://168.121.45.179/bitstream/handle/20.500.11818/2621/MAEST_PSICOLOG%c3%8dA.Juan%20Abraham%20L%c3%b3pez%20Moya.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Lovibond, S. H., & Lovibond, P. F. (1993). Manual for the Depression Anxiety Stress Scales (DASS). Psychology Foundation Monograph.

Marín, M., Robles, R., González-Forteza, C., & Andrade, P. (2012). Propiedades psicométricas de la escala “Dificultades en la Regulación Emocional” en español (DERS-E) para adolescentes mexicanos. Salud Mental, 35(6), 521-526. Retrieved from http://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v35n6/v35n6a10.pdf

Marraccini, M. E., Brick, L. A., Weyandt, L. L., Francis, A., Clarkin, C., & Fang, Y. (2019). Effects of self-injurious thoughts and behaviors and sexual risk-taking behaviors through emotional control. Journal of Affective Disorders, 249, 183-191. doi: 10.1016/j.jad.2019.01.041

Miranda-Mendizabal, A., Castellví, P., Alayo, I., Vilagut, G., Blasco, M. J., Torrent, A., Ballester, L., Almenara, J., Lagares, C., Roca, M., Sesé, A., Piqueras, J. A., Soto-Sanz, V., Rodríguez-Marín, J., Echeburúa, E., Gabilondo, A., Cebrià, A. I., Bruffaerts, R., Auerbach, R. P., … Alonso, J. (2019). Gender commonalities and differences in risk and protective factors of suicidal thoughts and behaviors: A cross-sectional study of Spanish university students. Depression and Anxiety, 36(11), 1102-1114. doi: 10.1002/da.22960

Ochoa, R., Castro, R., Vázquez, N., Carrillo, M., Capetillo, G., Lecourtois, M., & Tiburcio, L. (2021). Ansiedad y depresión en estudiantes del área de la salud de la Universidad Veracruzana. Ciencia en la Frontera: Revista de Ciencia y Tecnología de la UACJ, (Suplemento 1), 193-197. Retrieved from https://erevistas.uacj.mx/ojs/index.php/cienciafrontera/article/view/3611

Palacios Jimenez, A. S. (2018). Autoeficacia académica y las barreras para la búsqueda de ayuda para problemas de salud mental en Estudiantes Universitarios de Lima. Revista Científica Ágora, 5(2), e5. doi: 10.21679/arc.v5i2.112

Quarshie, E. N., Atorkey, P., García, K. P. V., Lomotey, S. A., & Navelle, P. L. (2022). Suicidal Behaviors in a Nationally Representative Sample of School-Going Adolescents Aged 12-17 Years in Eswatini. Trends in Psychology, 30, 3-32. doi: 10.1007/s43076-021-00094-y

Rábago, M., Castillo, G., & Pérez, L. (2019). Manejo emocional en estudiantes de psicología. Educación y Ciencia, 8(51), 19-29. Retrieved from http://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/491/pdf_81

Ruiz, F. J., García-Martín, M. B., Suárez-Falcón, J. C., & Odriozola-González, P. (2017). The hierarchical factor structure of the Spanish Version of Depression Anxiety and Stress Scale - 21. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 17, 97-105 Retrieved from https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56049624007

Sanjuán-Suárez, P., Pérez-García, A. M., & Bermúdez-Moreno, J. (2000). Escala de autoeficacia general: datos psicométricos de la adaptación para población española. Psicothema, 12(Su2), 509-513. Retrieved from https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=727/72797116

Santana Campas, M. A., de Luna Velasco, L. E., Ramos Santana, C. M., Guzmán Díaz, J. C., Martínez Martínez, L., & Lozano Montes de Oca, E. E. (2022). Estrés y afrontamiento ante las clases virtuales en estudiantes universitarios durante la contingencia sanitaria por Covid-19. Diálogos sobre Educación, 13(25), 1-13. doi: 10.32870/dse.v0i25.1122

Skinner, H. A. (1982). The Drug Abuse Screening Test. Addictive Behaviors, 7(4), 363-371. doi: 10.1016/0306-4603(82)90005-3

Winkler, P., Formanek, T., Mlada, K., Kagstrom, A., Mohrova, Z., Mohr, P., & Csemy, L. (2020). Increase in prevalence of current mental disorders in the context of COVID-19: analysis of repeated nationwide cross-sectional surveys. Epidemiology and Psychiatric Sciences, 29, e173. doi: 10.1017/S2045796020000888

World Health Organization [WHO]. (2021). Una de cada 100 muertes es por suicidio. Retrieved from https://www.who.int/es/news/item/17-06-2021-one-in-100-deaths-is-by-suicide